Helyben vagyunk védjegy átadó ceremónia- 2024.08.24
Nagy sikerrel zárult a Helyben vagyunk védjegy első ünnepélyes aláíró ceremóniája, a szintén védjegyzett Kilences Kávézó és Étteremben.
Az első csatlakozási pontnál, 18 REL-csatorna nyerte el a Helyben vagyunk védjegy minősítést!
Ez a nap különleges mérföldkő, hiszen közösen ünnepelhetik azokat a helyi termelőket, szolgáltatókat, akik elkötelezettségükkel, szakértelmükkel és minőségi munkájukkal kiérdemelték a Helyben vagyunk védjegyet.
Az esemény nem csak az ő munkájuk elismeréséről szól, hanem arról is, hogy bemutassuk azt az értékrendet, amit a védjegy képvisel. A védjegyezett szervezetek méltó képviselői annak a hitvallásnak, amely a minőség, a fenntarthatóság és a helyi közösségek támogatása köré épül.
Az ünnepség a megnyitó beszédekkel kezdődött. Azon szervezetek és személyek kaptak felkérést a megnyitó beszédre, akik a kezdetek óta támogatták a védjegy megalakulását és fejlődését, valamint segítik a védjegy szakmai fejlődését, és a jövőre vonatkozó sikeres útban is támogatják a védjegyet.
Kovács István a Pannon Helyi Termék Nkft. (PHT) ügyvezetője, mint védjegy tulajdonos nyitotta meg az eseményt, aki beszédében ismertette a Helyben vagyunk védjegy keletkezésének okait.
A Covid után egyre nagyobb figyelem fordult a helyi termékek és a helyi termelők irányába. A PHT munkatársai a Kislépték Egyesülettel és a bevont termelőkkel közösen felismerték, hogy nem a termékeket kell első sorban továbbfejleszteni, a hanem a helyeket és szolgáltatásokat, ahol a vásárló találkozik a helyi termékkel.
Így az értékesítési csatornákra került a hangsúly, és ez a kezdeti fejlesztő munka alapozta meg a Helyben vagyunk védjegyet.
Ami ránézésre csak egy védjegy, de ez a védjegy egyedülállóan nem termékeket, hanem a helyet, a szolgáltatást minősíti. A helyi szereplők együttműködésére alapul, célja egy komplex, minőségi, helyi termékekre épülő, élményszolgáltatás fejlesztés.
Olyan együttműködést akartak létrehozni a Helyben vagyunk védjeggyel, ami nem pályázatra épül. Alul építkezve, a közös célok mentén szeretnének egy Helyben vagyunk közösséget létrehozni, ahol mindenki a saját kis beletett munkájával segíti a kitűzött célokat-. Cél egy minőségi, komplex, helyi termékre épülő minősített térségi hálózat kialakítása, valamint a tudatos vásárlói kör összekapcsolása a minősített helyekkel.
Tervük, hogy folyamatosan bővülve, először térségi szinten, pilotszerűen valósítják meg a programot. Ha a modell jól működik, az együttműködő partnerek bevonásával szeretnék a térségi szintet egyre tágítani.
Kovács István mindenkinek sok sikert kívánt a közös munkához és gratulált a minősített szolgáltatóknak!
Másodikként Kujáni Katalin, a Kisléptékű Termékelőállítók Országos Érdekképviseletének elnöke tartotta meg megnyitó beszédét, aki a kezdetek óta aktívan részt vett a védjegy szakmai alakulásában.
Katalin elmondta, hogy nagyon örül, hogy itt lehet az ünnepségen, hiszen egy nagyon hosszú út egyik állomása ez, nem a vége, inkább még csak a kezdete, hiszen a közös fejlesztő munka még csak most indul a bevont REL-csatornákkal.
Katalin az egyik „tündérkeresztanyja” a Rövid Élelmiszer Lánc (REL) programnak, 2013-2014 óta dolgoznak azon munkatársaival, hogy a REL-csatornák fogalomrendszere, szakmaisága, keretrendszere kialakuljon és fejlődjön hazánkban.
Már kezdetekben is az a cél vezérelte, hogy a termelőket tegyék láthatóvá. Ha a termelő látható, ismert, akkor a termékei eladhatóak, és így nem csak a termelő, de az egész kis térsége is ismertté válhat.
Ennek egyik eszköze lehet egy védjegy, egy márka. Hiszen a vásárlóknak üzenni lehet egy arculattal: ha ezzel márkával találkozik, akkor biztosan jó helyen van, akkor biztosan megbízható termelőtől, minőségi helyi terméket vásárol.
Cél, hogy legyen egy olyan image, ami mögé termelőket, személyeket, életeket lehet tenni. A védjegy ezeknek a termelőknek ad életteret a vidéki létben, ez védjegy vidékfejlesztési vonulata.
Nagyon sok munka van ez a pici kis embléma mögött, ami mostantól egyre több helyen jelenik majd meg a térségben, ami a minőséget, a biztonságot és a finom ízeket hozzák a vásárlóknak.
Nagyon sok nemzetközi gyakorlatot megvizsgáltak Katalinék, végül egy francia – Isten hozott a tanyán modellt vettek alapul a Helyben vagyunk kialakításakor. ahol a helyek (szállás, éttermek, élményhelyek, stb) kapják a minősítést, nem pedig a termékek.
Komplex gondolkodást szeretnének az alapítók a védjegy mögé tenni, azaz nem egy terméket, hanem egy térséget szeretnének minősíteni, fejleszteni.
Most is több térség együttműködésében indult a védjegy (Vas és Veszprém vármegye), cél lehet a későbbiekben akár az országos kiterjesztés is.
De először teszt programban kell megvizsgálni, hogy hogy lehet egy térség sajátosságait, erősségeit, élményeit egybe csomagolni. és egyben egy csomagban értékesíteni. Ehhez mindenkire, minden védjegyesre szükség van.
A Védjegy letette a dokumentumokat, a keretrendszert, és most közösen, együttműködésben indulhat a megvalósítás. Most jönnek a látványos lépések, amikor a vásárlók és fogyasztók felé tesz a védjegy lépéseket. Ehhez persze sok pénz is kell, ezért folyamatosan együttműködő partnerekkel dolgoznak együtt a védjegy ismertté és elismertté tételén. Az együttműködő partnereknek a közös vidékfejlesztés acélja, hogy megmutassák, hogy itthon is sok gyönyörű, komplex szolgáltatást kínáló térség van, amely valódi élményt tud kínálni a családoknak.
Katalin is sok sikert kívánt a résztvevőknek a közös munkához!
Harmadikként Tószegi- Faggyas Katalin volt, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara vidék fejlesztésesért felelős csoportvezetője tartotta meg beszédét, aki a kezdetek óta támogatta a védjegy szakmaiságát.
Katalin beszédében elmondta, hogy nagyon örül a lehetőségnek, hogy itt lehet a ceremónián. A Pannon Helyi Termék Nkft-vel (PHT) hosszú évek óta dolgozik együtt, igyekeznek mindenben támogatni, segíteni szakmai munkájukat, ezeken támogatásokon keresztül segítve a termelőket, segítve őket abban, hogy ezekben a programokban, piacszerzési lehetőséget lássanak.
Egy védjegy bevezetése mindig egy nagy mérföldkő, ráadásul ez egy olyan védjegy, ahol a Helyek, a szolgáltatások kerültek előtérbe, és ezeken a helyeken keresztül tudják a termelők megmutatni a termékeiket.
A REL kezdetekben a termelőipiacokról, közvetlen értékesítésről szólt, de mára már számos lehetősége van a termelőnek megmutatni a termékét, és ezeket az értékesítési lehetőségeket kell a vásárlóknak bemutatni. Ezzel a védjeggyel olyan segítséget nyújtunk a helyi vásárlóknak és az ide érkező turistáknak, hogy azok biztonságban vehetik igénybe a minősített csatornák szolgáltatásait, hiszen ott valóban a helyi termékekkel fog találkozni.
PHT nagyon élen jár abban, hogy hogyan tudnak több szakmai szervezetet, szakembert különböző területekről érkező civileket termelőket bevonni a közös gondolkodásba. Ez a védjegy is egy közös gondolkodás eredményeként és munkájaként jött létre.
Ez a szakmai közös munka, személy szerint Katalinnak is nagyon nagy élmény volt.
A Kamara igyekezte ezt a szakmai munkát segíteni, és a jövőben is segíteni a védjegy promócióját és a termelőkhöz való eljuttatását.
Kistermelői rendelettel egyre jobb feltételekkel tudnak a termelők termékeket előállítani. A második kategória a tovább fejlődéshez nyújt lehetőséget, hogy akár főállásúként, a piaci irányba való fordulás lehetőségével is tudnak élni a termelők.
Védjegy fogyasztóknak és termelőknek is egy új irány, bízik benne, hogy az országban ez még számos térségben megjelenik majd.
Végül Matoltsy Zsolt az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK) agroturizmusért felelős projektvezetője tartotta meg megnyitó beszédét.
Az AÖFK munkatársai elkészítették a Nemzeti Agroturisztiaki Startégiát, aminek célja, hogy bevezessék a termelői szolgáltatásokat a köztudatba, hogy a térségi fejlesztések során gyakorlati tudást tudjanak átadni, illetve, hogy a turizmuson belül különféle együttműködések születhessenek. Céljuk, hogy a stratégiát a Kormány elé vigyék és térségi projektek keretében tudjanak fejleszteni.
Zsolt elmondta, hogy 10 év múlva, a tendenciák szerint, teljesen más világban fogunk élni, mint most. Fogyasztó szokások nagyon megváltoznak, ami mind az agráriumot, mind a turizmust nagyban érinteni fogja:
- egyre többen keresik a helyi, lokális, szezonális termékeket.
- egyre fontosabbá válik a turizmusban a fenntarthatóság, a közeli térségek
Így egyre nagyobb figyelem mutatkozik az agroturizmus, a termelői szolgáltatások felé.
Nemzetközi szinten már most is óriási a kereslet van az agroturizmusra.
A Helyben vagyunk védjegy erre a célrendszerre és tendenciára reflektál- termelőket összeköti, azokkal a turistákkal és helyben élőkkel, akik a jó minőségű helyi terméket, vagy az ehhez kapcsolódó élményeket keresik.
Mindezt a védjegy egy profi csapattal, egy mentori szolgáltatással kívánja megvalósítani. ha a szolgáltatók kihasználják ezt a lehetőséget és ők is folyamatosan fejlesztik a saját szolgáltatásaikat, akkor biztos a siker.
Ehhez a munkához élményben gazdag utat kíván az előadó!
A Megnyitó beszédeket követően aláírásra került a védjegy szerződés és átadásra került a védjegyet szimbolizáló tábla és az ajándékcsomag. Az aláírási ceremónia alatt a szervezők minden védjegyest bemutatták, hangsúlyozva azokat az értékeket, amivel kiérdemelték a védjegy minősítését.
Ezután indult a sajtópárbeszéddel egybekötött „Helyben vagyunk Élményvásár”, mely igazán nagy hatással volt a résztvevőkre. Boldog mosolygós arcok, nyitott tekintetek, pezsgő érdeklődés mellett zajlott az első Élményvásár.
Az élményvásáron a védjegyesek kitettek magukért, nem csak szolgáltatásaikat, de termékeiket is bemutatták a kíváncsiskodóknak. Így aztán igazán ínycsiklandozó, különleges, minden érzékszervre ható komplex élményt kapott minden ide érkező.